Chroma Subsampling: A dreaq să fie!

În lumea cinematografiei există, de multă vreme deja, un inamic ascuns al calității. Această moarte a pasiunii se cheamă chroma subsampling. El vine cu un gând bun săracul: dorește să ne obțină un brut de dimensiuni reduse. Dar în toată verva aceasta ne strică nouă fengșuiul. Experții vieții stăteau la un moment dat pe gânduri și și-au dat seama că dacă umblă ușurel doar la informația de culoare și o fac mai penală, ochiul uman nu prea se prinde. Și-uite așa se vede la fel și salvam și ceva spațiu. Perfect de acord în ceea ce privește transmisia TV sau înregistrări inutile din vacanță etc. Dar când vorbim de filmare profi, acest chroma subsampling își cam bate joc de noi.

Așa arată informația de culoare pentru fotografia din headerul articolului:

Abstraaaact!

Pentru profesionistul de rând totul începe în momentul în care deși subiectul este perfect focalizat și rezoluția este cumsecade parcă tot este ceva soft. E foarte șireată treaba asta pentru că nu este deloc obvious, asta e și ideea DAR, dacă începi cu sharpening și alte bălării de genul mai rău este. Devine sharp dar nu. E de după vișin cumva.

Cum operează acest infractor recidivist? Hai să vedem.

După cum se poate vedea în aceasta diagramă, în cazul modului 4:2:0 algoritmul zice așa: Împart eu frumos imaginea în blocuri de 4 pe 2 pixeli. Nu-ți umblu decât la canalele de culoare, nu te agita, ho! Din primul rând, nu mai iau în considerare fiecare al doilea pixel, dă-l dreaq, iar pentru al doilea rând o să repet ce mi-a ieșit după ce mi-am bătut joc de primul rând. Nu o să observi! Garantez!

Cum arată rahatul acesta în viata reală? Am făcut această imagine efectiv superbă special pentru acest exemplu. Iată originalul, în format 4:4:4:

Am lăsat varianta PNG special pentru a păstra orice detaliu existent. Dacă ne uităm cu atenție observăm că marginile în care culorile se suprapun sunt perfect clare. Fiecare pixel are ori culoarea roșie ori albastră ori verde praz. Să vedem ce se întâmpla când vine chroma subsamplingul peste noi să ne dea în cap.

Am cropat acest detaliu (aprox 600%) pentru a vedea cât mai clar efectele. Pe măsura ce algoritmul este mai sever, pe atât imaginea are de suferit. 4:2:2 este un pic mai permisiv decât 4:2:0, acesta nerepetând primul rând cu totul. A se observa cum scârba introduce și un fel de shadowing pe margini!

Iată și imaginile la rezoluție întreagă pentru a le salva și vizualiza în full-screen.

Chroma 4:2:2

Chroma 4:2:0

Ce camere trag în 4:4:4? Nu destule. De exemplu Ursa Mini si Ursa Mini Pro de la Black Magic Design, RED (toate), Alexa, Alexa Mini de la Arri, EOS C300 Mark II si EOS C700 de la Canon au asemenea îndeletniciri înregistrând fie în RAW fie folosind Apple ProRes fie cu ajutorul MPEG-4 AVC.

Vă pupă tata

Cel mai probabil o să-ți placă și:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *